کشور چین مرزهای آبی و زمینی بسیاری دارد و دسترسی به  آب‌های آزاد و دریاها باعث شده به یک نقطه مهم سیاسی، تجاری و اقتصادی تبدیل شود و این امر سبب شده تا با کشورهای بسیاری روابط تجاری برقرار کند که یکی از این کشورها ایران است. افزایش ارتباطات میان دو کشور ایران و چین نقش مهم و اساسی در روابط اقتصادی این دو کشور دارد و امروزه آمار صادرات کالا به چین نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است. کشور چین یک هفتم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد و این جمعیت می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای صادرات کالا در اختیار تجار و بازرگانان ایرانی به وجود آورد. تولید کنندگان از طریق صادرات به چین علاوه بر دریافت سود بالا از تسهیلات و امتیازات حضور در بازار بین المللی به خصوص چین بهره‌مند می‌شوند. البته لازم به ذکر است که صادرات به چین اصول خاصی دارد.

صادرات به چین چه اهمیتی دارد؟

صادرات به چین چه اهمیتی دارد؟

چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان و یک کشور تولید کننده است که بسیاری از کالاها و محصولات مورد نیاز کشورهای دیگر را تولید می کند. نکته قابل ذکر دیگر این است که در عین حال که کشور چین از طریق به کارگیری نیروی کار ارزان در زمینه صادرات کالا در جهان رتبه یک را دارد اما در تامین بسیاری از مواد با محدودیت‌های روبروست بنابراین بایستی مواد از طریق واردات از کشورهای دیگر تامین شوند این کشور با وجود جمعیت زیاد یک بازار صادراتی فوق العاده برای تمام کشورها به خصوص ایران است. به همین دلایل صادرات کالا به چین از اهمیت خاصی برخوردار است بررسی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر حجم زیادی از کالاها از ایران به چین صادر می‌شود.

واردات کالا از چین

صادرات به چین چه مراحلی دارد؟

صادرات کالا مانند هر کار دیگری به تخصص دانش و تجربه نیاز دارد. اگر بخواهید صادرات کالا به چین را شروع کنید باید در ابتدا با اصول و مراحل این کار آشنا شوید، تشخیص درستی از نیازهای بازار داشته باشید و در نهایت برای تجارتتان یک استراتژی صحیحی به کار گیرید.

تاسیس شرکت

اولین قدم برای صادرات کالا به چین این است که در کشور مقصد شرکت تاسیس نمایید و یک حساب بانکی در آن کشور یا دیگر کشورهایی که با کشور مقصد روابط بانکی دارند بازکنید.

کسب اطلاع از کالاهای مورد نیاز

دومین قدم که برای صادرات باید انجام دهید بازاریابی کالا است. شما باید کالاهایی را برای صادرات انتخاب کنید که بازاری برای فروش آنها در آن کشور وجود داشته باشد. چند روش برای این کار وجود دارد: بازاریابی حضوری که شیوه قدیمی است و از این طریق  می‌توانید نیازهای بازارهای چین را بررسی نمایید. روش دیگر این است که از نمایشگاه‌های کشور چین بازدید کنید. روش دیگر اطلاع از کالاهای مورد نیاز بازاریابی B2B و از طریق سایت است که به علت محدودیت اینترنت در این کشور این روش جوابگو نیست. بازاریابی کالا از طریق اتاق بازرگانی روشی دیگر است. در صورت عضویت در اتاق بازرگانی ایران و چین امکان دریافت درخواست‌های شرکت‌های چینی برای صادرات کالا برای شما فراهم می‌شود و از این طریق می‌توانید نیازهای آنها را شناسایی کنید.

صادر کردن پیش فاکتور

پس از آنکه مشتری لازم را پیدا کردید برای آنکه مراحل صادرات رسمی شود باید یک پیش فاکتور که شامل مشخصات کالا است به زبان مرجع برای مشتری صادر شود.

بسته‌بندی کردن کالاها

نوع کالا و روش حمل بار در بسته‌بندی بسیار مهم است و باید استانداردهای لازم را برای بسته‌بندی کالا در نظر بگیرید.

پرداخت بهای گمرکی

شما به عنوان صادر کننده باید بهای سیف کالا یعنی بهای تمام شده کالا در کشور مقصد را پرداخت کنید که عوامل تاثیرگذار بر این بها مجموعه ارزش کالا، بیمه و کرایه حمل است.

دریافت مجوزهای لازم

برای صادرات کالا به چین و پیشگیری از وقوع مشکلات احتمالی لازم است مجوزهای مربوطه را از سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط دریافت کنید. این سازمان‌ها شامل وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت معدن تجارت و سازمان‌های دیگر است.

دریافت اظهارنامه صادراتی

پس از طی این مراحل می‌توانید همراه با اسناد، مدارک و کالاها به گمرک مراجعه کرده و اظهارنامه صادراتی دریافت کنید.

انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی

در این مرحله بین شما و یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی قرارداد امضا می‌شود و طی آن تمام امور مربوط به حمل بار به چین و آن شرکت واگذار می‌گردد. البته بهتر است پیش از این مرحله شرکت‌های حمل و نقل بین المللی را مورد ارزیابی قرار دهید.

انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی

دریافت گواهی بازرسی کالا

به منظور دریافت گواهی بازرسی کالا صادر کننده و نماینده چینی می‌توانند با یک شرکت بازرسی کالای مطمئن قرارداد ببندند.

ارائه گواهی مبدا

در این مرحله باید فاکتور فروش صادر شود و اتاق بازرگانی آن را تایید کند پس از آن گواهی مبدا، بارنامه حمل و پروانه گمرکی صادر می‌شود.

ارسال کالا

در آخرین مرحله شرکت حمل و نقل از صادر کننده مجوز خروج کالا از گمرک را دریافت می‌کند و پس ازبارگیری کالاها حمل بار به چین انجام می‌شود.

ترخیص کالا

در این مرحله کالاها وارد گمرک چین می‌شود و سپس مراحل لازم برای ترخیص کالا انجام می‌شود.

صادرات به چین از چند روش انجام می‌شود؟

در فرایند صادرات کالا به چین انتخاب روش حمل و نقل حائز اهمیت است. به طور کلی صادرات از سه روش هوایی  زمینی و دریایی صورت می‌گیرد.

صادرات به چین از چند روش امکان پذیره

روش هوایی

این روش صادرات سریع‌ترین روش برای ارسال کالا است که از طریق هواپیما انجام می‌شود. اگر برایتان مهم است که بار چه زمانی به کشور مقصد برسد، ایمنی آن حفظ شود و یا می‌خواهید نمونه کالا ارسال کنید روش هوایی بسیار مناسب است. البته باید بدانید که هزینه این روش از دو روش زمینی و دریایی بیشتر است.

روش زمینی

در روش زمینی برای ارسال کالا به چین باید از چندین کشور و مسیرهای مختلف عبور کرد که ممکن است موانعی پیش رو باشد مثل دریافت مجوز ورود به کشورها، جاده‌های نامناسب، مسائل گمرکی و سیاسی.

روش دریایی

زمانی که حجم و وزن بار بسیار بالا است یا زمان ارسال کالا مدنظر نیست می‌توانید روش دریایی را انتخاب کنید. هزینه روش دریایی از روش هوایی کمتر است اما زمان رسیدن بار بیشتر می‌باشد.

حمل و نقل بین المللی

مدارک لازم برای صادرات کالا به چین

برای انجام صادرات قانونی و ترخیص کالا در کشور مقصد باید اسناد و مدارکی را جمع آوری نمایید که عبارتند از:

  • کارت بازرگانی
  • بارنامه حمل
  • گواهی مبدا
  • گواهی بازرسی کالا در صورت نیاز
  • پروفرما
  • بیمه نامه
  • پکینگ لیست
  • قبض انبار
  • مجوزهای مورد نیاز برای صادرات

البته باید در نظر داشته باشید مدارک مورد نیاز با توجه به کالایی که قرار است صادر شود ممکن است متفاوت باشد.

هزینه‌های صادرات کالا به چین

برای صادرات کالا به چین لازم است قبل از آغاز کار هزینه‌ها را محاسبه کنید. بدون در نظر گرفتن هزینه‌های صادرات مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. فاکتورهایی که در هزینه‌های صادرات به چین تاثیرگذارند عبارتند از:

  • هزينه‌های دریافت مجوزهای صادرات
  • هزینه‌های حمل بار به چین
  • هزینه بیمه کالا
  • هزینه‌های گمرکی
  • هزینه بازرسی کالا
  • هزینه‌های بررسی محصول
  • مالیات
  • هزینه انبارداری در صورتی معطلی کالا در گمرک
  • هزینه تخلیه و انتقال بار
  • هزینه بسته‌بندی

قوانین صادرات

صادرات کالا به چین قوانینی دارد. برخی از این قوانین توسط کشور چین و برخی توسط گمرک ایران تعین می‌شود. خروج برخی از کالاها از ایران و ورود برخی از کالاها به چین با محدودیت‌هایی همراه است و باید در نظر داشته باشید کالای صادراتی در لیست کالاهای ممنوعه نباشد. صادرات برخی از کالاها باید طبق استانداردهایی باشد و به مجوزهایی نیاز دارد که ممکن است کشور چین برای تجار و بازرگانان تعرفه‌های گمرکی یا قوانینی در نظر داشته باشد. لازم به ذکر است قوانین مربوط به مبادلات ارزی و انتقال پول را هم در نظر بگیرید.

کالاهای صادراتی ایران به چین

کالاهای صادراتی ایران به چین

سوخت‌های فسیلی و نفت عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین هستند. این کشور منابع انرژی بسیاری  مصرف می‌کند به همین دلیل به سوخت زیادی نیاز دارد. از جمله نیازهای این کشور سوخت های فسیلی و نفتی است  که  بخشی از آن را ایران تامین می کند. علاوه بر سوخت بسیاری از کالاهای دیگر مثل محصولات خوراکی شامل انواع میوه، مرکبات و خشکبار، محصولات صنعتی شامل مواد اولیه، محصولات معدنی شامل سیمان، آهک، گوگرد، مس و سایر محصولات به خصوص صنایع دستی، محصولات دامی و کشاورزی، شوینده ها و کالاهای بسیار دیگری از ایران به کشور چین صادر می شود. کالاهایی که موردنیاز چین هستند و می‌توان صادر کرد طبق سازمان تجارت جهانی به شرح زیر است:

  • ماشین آلات و تجهیزات برقی
  • سوخت های فسیلی
  • تجهیزات کامپیوتری و پزشکی
  • انواع سنگ معدن و محصولات پلاستیکی
  • وسایل نقلیه
  • مواد شیمیایی آلی، سنگ و فلزات گرانبها و مس

کالاهای مناسب و پرسود برای صادرات به چین

برای صادرات کالا تاجران و بازرگانان در ابتدا میزان سود خود را محاسبه می‌کنند. پرسودترین کالاهایی که می‌توان به چین صادر کرد عبارتند از:

خوراکی‌ها شامل انواع میوه ها، خشکبار، سبزیجات و زعفران

صنایع دستی مثل انواع فرش، شیشه و پارچه های رومیزی و پارچه های نخی

محصولات کشاورزی و دامداری مانند تنباکو، انواع گل خشک، پشم و پوست و چرم و غیره

انواع مواد معدنی نظیر سنگ، روی، آهن، زغال سنگ، آلومینیوم و بنزین و سنگ کروم و غیره

شرکت صادر کننده کالا به چین

بازرگانی هامین، یک شرکت با تخصص در صادرات کالا به چین، ارائه دهنده خدماتی جامع برای انجام معاملات تجاری با بازار چین است. با توجه به پتانسیل بالای بازار چین و نیازهای متنوع آن، ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا به طور موفقیت‌آمیز محصولات خود را به این بازار عظیم صادر کنید.

  1. تحلیل بازار: برای شروع، تحلیل دقیقی از بازار چین و نیازهای آن انجام دهید. این تحلیل شامل مطالعه درباره رقبا، قوانین و مقررات تجاری، و نیازهای مشتریان می‌شود.

  2. انتخاب محصولات مناسب: محصولاتی را انتخاب کنید که بازار چین به آن‌ها نیاز دارد و درخواست برای آن‌ها وجود دارد.

  3. برنامه‌ریزی بازاریابی: استراتژی بازاریابی خود را با توجه به خصوصیات بازار چین تدوین کنید. از رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و رویدادهای صنعتی استفاده کنید.

  4. مدیریت لجستیک: برنامه‌ریزی مناسب برای حمل و نقل و توزیع محصولات را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که کالاها به موقع و به شکل مناسب به مقصد می‌رسند.

  5. پشتیبانی و خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش موثری را فراهم کنید تا اعتماد مشتریان را جلب کنید و روابط تجاری بلندمدت و پایداری را با آن‌ها برقرار نمایید.

سوالات متداول

صادرات کالا عبارت است از ارسال یک کالا از یک نقطه در داخل کشور به نقطه دیگر چه در داخل و چه در خارج از کشور که عموما در سطح بازار و بازرگانی به معنای ارسال کالا به خارج از کشور است.

علاوه بر دریافت سود بالا، موجب استفاده از تسهیلات و امتیازات حضور در بازار بین المللی و خاصه کشور چین می شود.

در هر پارت صادرات و بسته به نوع کالا و سایر مولفه های مهم، مراحل متفاوتی طی می شود. بهترین راه از سوی بازرگانی ایجاب پیش روی شما قرار داده خواهد شد.

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *